Ladestasjon for el bil

Trenger du ladestasjon for din el bil?

Ladestasjon for elbil

Vi i Elektroservice AS har bred kompetanse innen montering av ladestasjoner til elbil både til privat bruk og i næring/borettslag/boligsameier.

 

Ved montering av elbillader, er det flere hensyn å ta. F eks. hva du har av tilgjengelig strøm, hvor lang ladetid du kan akseptere og om du har 230V eller 400V. Elektroservice AS bistår deg gjerne med å finne ut av slike spørsmål.

 

Ved bruk av elbillader, lades bilen din raskt og effektivt og ladingen er skånsomt for bilens batteri. Lading fra vanlig stikkontakt anbefales ikke, da slike kontakter ikke er beregnet for denne type belastning over tid. Det kan oppstå varmegang og i verste fall brann.

 

For borettslag ol. tilbyr Elektroservice AS driftsavtale på elbil ladeanlegg. Dette vil sikre forutsigbarhet i drift av ladeanlegget. Våre kompetente elektrikere vil bistå brukere ved spørsmål om bruk og drift av anlegget. I en driftsavtale inngår også «Årskontroll» som til enhver tid utføres i henhold til gjeldende lover og forskrifter, blant annet NEK 400.

 

Vi i Elektroservice AS kan bistå deg med montering av alle typer elbilladere og ladestasjoner. Vi kommer gjerne på en uforpliktende befaring for å finne gode løsninger for deg og dine behov.

 

Ladetips

  • Bruk egnet stikkontakt og kurs
  • Bruk kun godkjent ladekabel
  • Kontroller støpsel og ladekontakt jevnlig for misfarging og skader
  • Unngå bruk av skjøteledning
  • Lad når du kan og ikke bare når du må
  • Plugg alltid ut fra bilen før du plugger ut fra veggen
  • Heng opp ladeenheten hvis den er festet på ladekabelen
  • Får du ikke ut hurtigladepluggen? Lås opp bilen med nøkkel eller stopp ladingen på ladestasjonen


Forklaring til ord og uttrykk 

 

Watt (W): Effekt fra lader til bil. En kilowatt (kW) er tusen watt.

 

Ampere (A): Strøm fra lader til bil. Begrenset av sikring til 10A (hus), 16A (spesialkontakt) og oppover til 32A for ladestasjon hjemme.

 

Volt (V): Elektrisk spenning. I hus 230 V eller 400V. Kan utvides til 400 V via transformator.

 

Type 1: Støpsel for lading på vanlig husstrøm med ladeboks, maks 7,4kW med 230V 32A 2-fas evtuelt 400V 22kW 32A 3-fas.

 

Type 2: Støpsel for semieffektiv lading, maks 22kW. Krever 400V.

 

Mode 1: Lading med standard strømkabel. Anbefales ikke, krever sepsielt forankoblet vern og max 10A.


Mode 2: Lading med en spesialtilpasset ladekabel som har en styringsboks på kabelen.


Mode 3: Lading fra fastmontert ladestasjon med innebygd styringsboks.


Mode 4: Lading fra ladestasjon med likestrøm/DC strøm direkte til batteriet i bilen (raskest).


Enfase: Lading med to ledere (både for Type 1 og Type 2).


Trefase: Lading med tre ledere (bare for Type 2 og 400V).


IT-nett: 230 V (det vanligste i Norge).


TN-nett: 400 V (inntak i mange hus som er bygget etter 1997).


TT-nett: 230 V med jord i transformatorens nullpunkt (Agder og deler av Vestlandet).

 

 

Ta kontakt med oss